Spørsmål & Svar om installasjon
Vanlige problemstillinger, spørsmål og svar tilknyttet Netti.

Les den nye bruksanvisningen / installasjonsveiledningen vår. Vi har fått tilbakemeldinger og har lagd ny. Mange Netti-er var allerede pakket klar for utsendelse. Derfor vil mange fortsatt få den gamle versjonen. 

 

Slik når du ossSend mail

Jeg mangler HAN-port og får ikke installert Netti 

En del kunder i Hurum som har mottatt Netti mangler HAN-port. Alle vil bli kontaktet om dette fra september/oktober 2019 og utover.

 

Hva gjør jeg når strømmåleren er i uteskap?

Hvis wifi-en din når ut til uteskapet så kan du installere som vanlig. Men, selv om det står i brosjyren at Netti skal settes utenfor skapet, så ber vi deg sette den inni uteskap fordi den ellers blir ødelagt av vind og regn. Hvis du ikke har wifi-forbindelse der ute, så kan vi ettersende en strømforsyning som gjør at du kan installere Netti innendørs. Ta kontakt med oss om dette.

 

Jeg har ikke smarttelefon – må jeg det?

Du må ikke ha egen smarttelefon. Naboen eller noen andre kan hjelpe deg med installasjonen. Etter installasjonen vil Netti regelmessig sende vannmålerdata kryptert til VIVA IKS for avregning. Appens funksjon etter dette er bare å vise vannmåler- og strømdata. Netti virker altså uten appen.

 

Jeg får ikke kontakt med wifi

Hvis sikringsskapet er langt unna wifi-nettet ditt, kan du ta med Netti dit du har wifi-dekning og koble opp. Deretter kan du gå til sikringsskapet, plugge Netti HAN-porten og se om Netti fortsatt har wifi-kontakt. Vri på Netti og se om det hjelper (antennen er retningsbestemt).

 

Jeg ser ingenting i app-en

Foreløpig må du stå i nærheten av Netti og ha Bluetooth slått på telefonen. Planen er at du senere skal kunne følge med fra hvor som helst.

 

Hva gjør jeg med den røde tappen på Netti?

Tappen beskytter mot tapping av batteriet til Netti under transport. Du kan bare resiruklere den.

 

Hvorfor viser ikke Netti mer informasjon om strømforbruket?

Netti viser nå kun data fra strømmåleren i øyeblikket og verken sender videre eller mottar strømedata fra andre kilder. Planen er at dette skal komme senere sammen med styring av tunge strømlaster.

 

Vannmåleren er for langt unna strømmåleren

Ta kontakt så hjelper vi deg. Se kontaktinfo på baksiden.

 

Det står en annen dings i HAN-porten

Ta kontakt så hjelper vi deg. Se kontaktinfo på baksiden.

 

Jeg har fått flere Netti-er/ønsker ikke å ha

Kanskje har du flere vannmålere? I motsatt fall ber vi deg ta kontakt. Send mail eller se kontaktmuligheter. Oppgi adressen din, så skal vi ta kontakt for å hente Netti. Det gjelder også dersom du ikke ønsker å bruke Netti.

 

Hjelp – installasjonen er gått helt feil!

Beklager! Slett appen. Gå til Bluetooth på instilinger/systemvalg og slett Netti-tilkoblingen der. Slå av og på telefonen. Last ned appen på nytt og prøv igjen.

 

Hvor mye data sender Netti?

Netti sender kanskje 1 MB data per måned. Det tilsvarer omtrent 1/3 av størrelsen på et vanlig, digitalt bilde.

 

Det kommer ikke opp vannmålerdata i appen

Vent noen dager og se etter igjen. Vannmålerne sender ikke ut data på ettermiddager og i weekender, blant annet.

 

Hvordan åpner jeg HAN-porten hos Glitre Energi Nett?

  1. Du som nettkunde/kunde på strømmåleren må be om åpning av HAN-porten hos Glitre Energi Nett
  2. Logg inn på Min side Glitre Energi Nett med brukernavn og passord.
  3. Dersom du ikke er bruker fra før, må du registrere ny bruker hos Glitre Energi Nett
    • For å opprette “Ny bruker” på Min side må vite ditt Kundenummer og Målepunkt-ID (EAN verifikator)
    • Her får du kundenummer og målepunkt-ID hos Glitre Energi Nett. For at lenken skal virke forutsetter det at nettselskapet har registrert den e-posten og/eller mobilnummeret som du oppgir
  4. Gå til Min Profil og velg skjemaer. Her vil du finne skjema for HAN port.
  5. Du vil få en bekreftelse på e-post når din HAN-port er åpnet

 

Hvordan åpner jeg HAN-porten hos Norgesnett?

  1. Du som nettkunde/kunde på strømmåleren må be om åpning av HAN-porten hos Norgesnett
  2. Logg inn på Min side Norgesnett med brukernavn og passord.
  3. Dersom du ikke er bruker fra før, må du registrere ny bruker hos Norgesnett
    • For å opprette “Ny bruker” på Min side må vite ditt Kundenummer og Målepunkt-ID (EAN verifikator)
    • Her får du kundenummer og målepunkt-ID hos Norgesnett. For at lenken skal virke forutsetter det at nettselskapet har registrert den e-posten og/eller mobilnummeret som du oppgir
  4. Gå til Min Profil og velg skjemaer. Her vil du finne skjema for HAN.
  5. Du vil få en bekreftelse på e-post når din HAN-port er åpnet

 

Hvordan åpner jeg HAN-porten hos Hurum Nett?

  1. Gå til www.hurumnett.no/kontakt.
  2. I nedtrekksmeny velg at henvendelsen gjelder “Åpne HAN-port”
  3. Fyll ut skjemaet. Viktig (også for de andre) at det er navnet som fylles ut er navnet på kunden hos Hurum Nett (f.eks. så kan jo ektefeller ha ulikt etternavn og nettabonnementet stående på én av dem. Da må dette navnet oppgis)