Du og Viva er først

Nå skal Viva IKS fjernavlese vannmålere i hus, hytter og virksomheter i Lier, Røyken og Hurum ved hjelp av smarthus-dingsen Netti fra METI™-prosjektet i Hurum Kraft. Å følge både vannforbruk og strømforbruk i samme app er, etter det vi vet, en verdensnyhet!

Alle får se vannforbruket sitt permanent. Hurum Kraft-kunder kan bruke kontaktskjemaet for å få aktiveringskode som gir wattmeter også etter prøveperioden for alle på 3 uker.

Tips: Et sentralt punkt i installasjonen er “å åpne HAN-porten”. Se Spørsmål & Svar-siden (ganske langt nede). Gjør unna denne prosedyren NÅ. Da går det raskere å få nytte av Netti. 

 

Slik når du oss!

Kundeservice kl. 09 til 18 (man.-fre.)

Ring 32792005 få hjelp.

Vi forsøker å ringe alle

Også for å høre hvordan det har gått hos deg.

Chat på Facebook Messenger

Spør oss med fingrene på www.facebook.com/metidigital

Vi rykker ut

Jepp, gjør klart for hyggelig besøk. Ta kontakt på metihjem@meti.no.

Strømabonnement gir wattmeter

Send koden “Hur vannstrøm 2019” til tlf. 26166 så får du et abonnementsforslag fra oss.

Forenklet avlesning og full oversikt

Et hovedmål med prosjektet er å forenkle avlesning av vannmålere. For de fleste blir det slutt på arbeidet med manuell avlesning inkludert utfylling og innsending av avlesningskort. Vi skriver «for de fleste» fordi vi neppe klarer å nå alle med denne nye teknologien med en gang. For Viva IKS vil automatiseringen forenkle arbeidet med håndtering av vann- og avløpsgebyr.

 

Netti i 5 steg

 

1. Installér Netti selv

Netti blir levert på døren (ikke alle får) med kort bruksanvisning. Netti-appen hjelpe deg med installasjonen. For å få appen; skann 3D koden nedenfor på siden for App store eller Google Play med kameraet på mobiltelefonen. 

Du trenger wifi-passordet ditt, serienummeret som står på vannmåleren og at strømnettselskapet ditt åpner HAN-porten på strømmåleren. Gjennom appen gir du fullmakt til oss om å få åpnet HAN-porten for deg. Men, alle i Lier kommune er kunder av Glitre Energi Nett og må logge seg på nettselskapets “Min Side”. Ha målernummer og målepunkt-ID klar (det finner du på strømmåleren din, siste faktura eller Elhub). 

2. Hva skjer når Netti virker?

Netti leser regelmessig av vannforbruket og sender dataene til Viva. Dermed slipper du å lese av og sende inn målerkort.

I appen kan du se vannforbruket ditt. I en prøveperiode kan du også se strømforbruket ditt i wattmeter. Mange får en stor aha-opplevelse av dette! Du kan skru av og på dingser i hjemmet og se utslaget på wattmeteret nesten umiddelbart. Kanskje vil du oppdage strømsløsing! Hurum Kraft-kunder beholder wattmeteret etter prøveperioden. 

3. Spør naboen om hjelp

Noen har et syskjenbarn på Gjøvik, andre har en nabo som er supergod i data. Spør naboen hvis du ikke får til installasjonen av Netti. Spandér et glass solbærsaft eller noe annet godt som takk!

4. Ta kontakt!

Ingen hjelpsom nabo? Vi hjelper gjerne. Kontakt oss! Se øverst på siden.

5. Vi tar kontakt!

Vi ser inni et datasystem hvem som kobler seg opp og hvem som ikke gjør det. Vår samarbeidspartner Hurum Kraft vil forsøke å ringe alle for å hjelpe og høre om alt virker.

 

Kontaktskjema!

7 + 14 =

Spørsmål og svar om prosjektet

Hva skal jeg med dette?

Gjennom Viva IKS sitt fjernavlesningsprosjekt skal de aller fleste i Lier, Røyken og Hurum slippe å måtte lese av vannmålere manuelt. Når Netti er tilkoblet wifi med internett-tilknytning får du oversikt over vannforbruket ditt i app for smarttelefon (foreløpig kan du bare få oversikten når du er i huset, ikke over Internett ennå). I en 3-ukers prøveperiode får alle også se wattmeter som viser strømforbruket sitt i øyeblikket. Kunder hos Hurum Kraft får du se wattmeteret permanent ved å bruke kontaktskjemaet for å motta aktiveringskode. 

Trenger jeg ny vannmåler?

Viva har installert flere tusen moderne vannmålere som kan kommunisere med Netti. Vi installerer nye målere jevnt og trutt. 

Hva skal jeg gjøre nå og senere?

Ingenting før du får Netti. Netti har nøytral farge, er bare 12 cm bred og 10 cm høy, og står på en 5 cm bred fot. Den har tosidig teip under foten for feste utenfor sikringsskapet. Med Netti følger en flat kabel som plugges i HAN-porten (Home Area Network) i strømmåleren. Kabelen tåler å komme i klem når du lukker strømmåler-skapet, men her er vi forberedt på å hjelpe de som får utfordringer med dette. HAN-porten er en data-stikkontakt som ligner på kontakter i datamaskiner. Strømnett-selskapene Hurum Nett (Hurum), Norgesnett (Røyken) og Glitre Energi Nett (Lier) må åpne HAN-porten for deg. Du må gjerne kontakte dem om dette nå, men det vil være lett å ordne direkte fra installasjons-appen til Netti.

Hva er Netti?

Netti er en styringssentral («gateway») for Smarthus. Planen er at Netti  etterhvert skal gi flere muligheter for de som ønsker det (vi spør dem først), som for eksempel å sende melding om unormalt høyt vannforbruk eller lekkasje. Vi jobber for at Netti senere skal kunne styre tunge strømbrukere som varmeovner, varmtvannsbereder, varmekabler, elbilladere og mer. For de som er teknisk interesserte, vil Netti bruke wifi og Zigbee. Du må ha telefon med bluetooth for å kommunisere med Netti. VIVA-kunder får Netti og appen kostnadsfritt (verdi kr 1299). Du kan velge selv om du vil bruke Netti eller ikke. Bruk eventuelt kontaktskjemaet til å bestille retur. 

Hvorfor Hurum Kraft?

Energisektoren er kommet langt på digitalisering. Hurum Kraft er blitt spesialist på avlesning av strømmålere. Kraftselskapet  kan bruke mye lik teknologi for avlesning av vannmålere og skal derfor samle inn vannmålerdataene for oss. Hurum Kraft er en trygg leverandør til hjem, hytter og bedrifter også når det gjelder behandling av personopplysninger (GDPR). 

Hvordan får Netti tak i vannmålerdata?

De nye vannmålerne sender allerede ut radiosignaler. Nå vil Netti motta disse. Hver vannmåler har en unik kode og sender krypterte radiosignaler som bare vi kan dekode. Datamengdene Netti mottar og sender er små.

Hvorfor skal Netti kobles til strømmåleren?

Netti kommer med et lite batteri for noen dager og får deretter bittelitt strøm fra HAN-porten for å virke. HAN-porten må “åpnes” fra kontoret til strømnettselskapet for at skal Netti få strøm. Tilkoblingen til HAN-porten gjør det også mulig å vise wattmeter-data. Alle får prøve dette, mens Hurum Kraft-kunder beholder muligheten etter prøveperioden. De kan i tillegg analysere kraftforbruket enda dypere i en annen app.

I motsetning til for eksempel Elhub henter Netti strømdata med noen sekunders mellomrom, noe som er nødvendig for å kunne bruke dataene som grunnlag for å styre strømforbruket på en smart måte – f.eks. lade elbil og varme varmtvann når det er billigst på døgnet.

Hvem er de som ringer?

Hurum Kraft får hjelp fra et svensk firma til support. Firmaet er eksperter på datasupport. Du betaler ingenting for dette. Mange vil trenge hjelp til å få Netti til å virke og de fortjener et støtteapparat!